Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

omamori

vagy o-fuda (sintó vagy buddhista) istenségeknek szentelt japán amulettek. Az "omamori" azt jelenti "tiszteletreméltó pártfogó", belül papír- vagy fadarabokon fohászokat tartalmaz, ami jószerencsét hozhat viselőjének.
Hordják táskán, kocsiban is, különösen utazáskor minden baj elhárítására.
Általános omamorik is vannak, de legtöbbje szűkebb területre vonatkozik pl. egészség, tanulás, szerelem. Stílusa vidékről-vidékre változik, többnyire rajta van a sintó szentély vagy a buddhista templom neve, ahol készült.

Azt tartják, hogy egy omamorit sohasem szabad felnyitni, mert elveszíti hatásosságát.

Népszerű omamorik: Kanai Anzen - betegség ellen, az egészség megőrzésére. Koutsu Anzen - autóvezetők, utazók védője. Enmusubi - szerelem, jó házasság biztosítására. Anzan - terhesség alatti védelem. Gakugyojoju - diákok, tudósok eredményességéhez. Shobaihanjo - üzleti, pénzügyi siker.

 

O-fuda

O-fuda is a gofu or a talisman issued by Shinto shrine. It may also be called shinpu. It is made by inscribing the name of a kami, the name of Shinto shrine, or a representative of kami on a strip of paper, wood, cloth, or metal.

It is to be renewed yearly, typically before the end of a year, and attached to a door, pillar, or ceiling. It may also be placed inside a private shrine (kamidana). It is believed to protect the family in residence from general harms such as disease. A more specific o-fuda may be placed near particular objects such as one for kitchen to protect from accidental fire. A popular o-fuda called Jingu Taima or simply Taima is issued by Ise Shrine. It is made from hemp cloth but it should be noted that use of hemp as a clothing material was common from antiquity and no spiritual quality is assigned to its potential drug use.

A portable form of o-fuda, commonly called Omamori is typically given out wrapped in a small bag made of decorated cloth. This originates from Buddhism, but was subsequently adopted by Shinto. Both Buddhist temples and Shinto shrines give out these omamori. While an o-fuda is said to protect a whole family, an omamori allegedly offers support for personal benefits.

O-fuda in Japanese folklore and works of fiction such as in modern manga and anime, has a more specific appearance and meaning. In this context an o-fuda is a small piece of paper that has holy or magical spells, symbols or writing written on it, either by a powerful priest, sorcerer, or miko. An o-fuda is usually a talisman or even an outright weapon against those with evil or harmful intent such as demons or oni. The exact interpretation varies depending on the author or artist.