Afrika Arab világ Ausztrália Ázsiai gasztronómia Bengália Bhután Buddhizmus Burma Egyiptológia Gyógynövények Hadművészet Hálózatok Hinduizmus, jóga India Indonézia, Szingapúr Iszlám Japán Játék Kambodzsa Kelet kultúrája Magyarországon Kína Korea Költészet Közmondások Kunok Laosz Magyar orientalisztika Mélyadaptáció Memetika Mesék Mezopotámia Mongólia Nepál Orientalizmus a nyugati irodalomban és filozófiában Perzsia Pszichedelikus irodalom Roma kultúra Samanizmus Szex Szibéria Taoizmus Thaiföld Tibet Törökország, török népek Történelem Ujgurok Utazók Üzbegisztán Vallások Vietnam Zen/Csan

Terebess Ázsia Lexikon
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U Ü V W X Y Z

« vissza a Terebess Online nyitólapjára

1.kép

Osho (Bhagwan Shree Rajneesh) a zenről

1.képTalks on zen (51 volumes online)

1.képOsho: A keresés: előadások a Zen tíz bikájáról

1.képOsho: A fű nő magától (PDF)

Rajneesh Chandra Mohan Jain (1931. december 11. – 1990. január 19.), más néven Bhagwan Shree Rajneesh, majd később, közismert nevén Osho, egy Indiában és az Egyesült Államokban élő agnosztikus vallási vezető, egy új, sokat vitatott vallási mozgalom megalapítója volt.

A szanszkrit Bhagwan szó jelentése "megszentelt" (eredetileg ezt a szót általában hindu istenekre használták, mint Bhagwan Ráma vagy Bhagwan Krisna). Emellett használják olyan személyek jelölésére is, akik gazdag szellemi tudással rendelkeznek. A hindu történelemben ezt a nevet sokszor használták keresztnévként is - sok hindu gyerek kapja meg egy isten vagy más spirituális tulajdonság nevét.

Osho jogutódai megpróbálkoztak levédeni az "Osho" nevet (és a hozzá kapcsolódó meditációkat), de ennek a jogosultsága kérdéses. Egy olyan név levédése, melyet általánosan használnak több vallásos tradícióban is, nem magától értetődő. Osho állítása szerint nevét William James "Oceanic" szavából képezte, viszont az "Osho" a zen tradícióban a szellemi mester megnevezésére is szolgál, például "Osho Bodhidharma".

Osho India Madhya Pradesh nevű megyéjében, Kuchwadában született 1931. december 11-én. Már kora gyermekkorától önálló, szabad életet élt, próbára téve a vallási, társadalmi és politikai tradíciókat. Mindig azt hangsúlyozta, hogy a tudást az embernek magának kell megtapasztalnia, nem pedig vakon elfogadnia mások tudását és hitét.

Huszonegy éves korában történt megvilágosodása után még befejezte egyetemi tanulmányait, majd évekig filozófiát tanított a jabalpuri egyetemen. Eközben széltében-hosszában bejárta Indiát, nyilvános vitákra hívva az ortodox vallási vezetőket, megkérdőjelezve létjogosultságukat. Rengeteget olvasott; hogy ismereteit gyarapítsa, mindent elolvasott, ami a mai hit- és filozófiarendszerekkel, valamint a mai pszichológiával foglalkozik.

A hatvanas évek végén sajátos dinamikus meditációs technikákat kezdett kifejleszteni. A mai embert, mint mondja, annyira leterheli a múlt élettelen hagyományainak súlya és a mai kor rohanó életmódja, hogy csak egy katarzis-technika alkalmazásával képes ellazulni, és a gondolat nélküli meditáció állapotában feloldódni.

Élete során Osho az emberi tudat kibontakoztatásának szinte minden aspektusáról beszélt, lámpást adva a mai lelki kereső kezébe. Tanítását nem intellektuális megértésre, hanem megtapasztalásra alapozta.

Nem tartozik egyik tradícióhoz sem: “Én egy teljesen új vallás-tudat kezdete vagyok – mondja -, kérlek, ne próbáljatok a múlttal összekapcsolni, a múlttal nem érdemes foglalkozni.”

A világ minden tájáról érkeztek tanítványok, barátok, keresők. A számukra tartott előadásokat több mint hatszáz kötetben kiadták, több mint harminc nyelvre lefordították. Azt mondja: “Az én üzenetem nem egy doktrína, nem egy filozófia. Az én üzenetem egy bizonyos alkímia, egy tudomány az átalakuláshoz, tehát csak akik készek egójukban meghalni, és újjászületni valami merőben újban, valamiben, amit most el sem tudsz képzelni... csak annak a kevés embernek lesz bátorsága meghallgatni, mert engem hallgatni veszélyes.”

"Ha engem hallgatsz, akkor megtetted az első lépést az újjászületésed felé. Tehát ez nem egy filozófia, amit magadra ölthetsz, mint egy kabátot, s aztán henceghetsz benne. És nem is doktrína, amiben vigaszt találsz gyötrő kérdéseidre. Nem, az én üzenetem nem valami verbális kommunikáció - ennél sokkal kockázatosabb: nem egyéb, mint halál és újjászületés."

Osho 1990. január 19-én elhagyta testét.

Tanítása most is virágzik, meditációs módszerei az egyéni kutatás műhelyének fontos kellékei. Poonai asramját ma is keresők ezrei látogatják a világ minden tájáról, hogy részt vegyenek a belső növekedést elősegítő meditációs programokon…
http://hu.wikipedia.org/wiki/Osho

Zen Masters in Osho's Talks - A Lineage Chart
http://www3.telus.net/public/sarlo/Oshobob/Zen-Masters-Lineage-Chart.htm

 

További műveiből:

Osho: Előadások (Bizalom, A meditáció, Az ártatlanság bölcsessége, A terrorizmus a tudatalattidban van, Egy Buddha bimbózása)

Tantra: A végső megértés, Osho magyarázata Tilopa Mahámudrájához

Osho: A bölcsesség könyve, Magyarázat Atisha: „Az elme edzésének hét pontjá”-hoz

Osho: VIGYANA BHIRAVA TANTRA 112 MEDITÁCIÓJA

Osho meditációs technikái

 

 


Osho
VIGYANA BHIRAVA TANTRA 112 MEDITÁCIÓJA

légzés meditációk

1. FIGYELD MEG A KÉT LÉGZÉS KÖZTI SZÜNETET
Két lélegzet között derenghet fel ez a tapasztalat. Miután a lélegzet be-(lefelé) áramlott, és közvetlen mielőtt ki-(felfelé) áramlana – a jótékony hatás.

2. FIGYELD MEG AZT A PONTOT MIKOR A LÉGZÉSED MEGFORDUL
Amint a belélegzés átfordul kilégzésbe és újra vissza belégzésbe… az átfordulásokon keresztül eszmélj.

3. FIGYELD MEG AZ A PONTOTT MIKOR A KI, ÉS BELÉGZÉS EGYMÁSBA OLVAD
Valahányszor a ki és belégzés egymásba olvad, ekkor érezd a csökkent energiájú, energiával telített központo(ka)t.

4. TUDATOSITSD LÉGZÉSED MEGÁLÁSÁNAK PILLANATÁT
Amikor a kilégzés teljes és magától megállt, vagy teljes a belégzés és megállt – az ilyen egyetemes szünetekben, az egyén egy kis ÉN-része elenyészik. Ez csak annak nehéz aki tisztátalan.

5. FIGYELMEDET IRÁNYITSD A HARMADIK SZEMRE
A figyelmed a szemöldökök között, legyen az elme a gondolat előtt. Engedd, hogy a formát (testet) kitöltse a lélegzés esszenciája egész a fejtetőig és onnan, mint a fény kiáradjon.

6. A HÉTKÖZNAPI TEVÉKENYSÉGED SORÁN TARTSD A FIGYELMED KÉT LÉGZÉS KÖZÖTT
A hétköznapi tevékenységed során tartsd a figyelmed két légzés között, így téve a dolgod, néhány napon belül újjászületsz.

7. AZ ELALVÁS PILLANATÁNAK TUDATOSÍTÁSA
A nem tapintható lélegzéssel a homlokod közepén, mely az elalvás pillanatában eléri a szívedet, úrrá leszel az álmok felett és magán a halálon is.

8. A KI- ÉS BELÉLEGZÉS EGYMÁSBA FORDULÁSÁNAK TUDATOSÍTÁSA
Teljes odaadással összpontosíts a ki- és belélegzés egymásba fordulásának pontjára és ismerd meg a megismerőt.

9. FEKÜDJ AKÁR EGY HALOTT
NÉZZ MEREVEN, PISLOGÁS NÉLKÜL
SZÍVJ (SZOPJ) VALAMIT ÉS VÁLJ A SZÍVÁSSÁ (VÁLJ EGYÉ A SZOPÁSAL)
Feküdj, mint egy halott. Fortyogva a dühödben… maradj így, vagy nézz mereven pislogás nélkül… vagy szívj (szopj) valamit és válj a szívássá (válj eggyé a szopással)…

10. A DÉDELGETÉSEN ÁT LÉPJ AZ ÖRÖKKÉVALÓ ÉLETBE.
Míg dédelgetnek édes hercegnő, a dédelgetésen át lépj az örökkévaló életbe.

11. ZÁRJ EL MINDEN ÉRZÉKELÉST, VÁLJ KŐVÉ.
Zárd el az érzékelés kapuit, amikor érzed egy hangya bizsergetését. Aztán…

12. HAGYD SÚLYTALANNÁ VÁLNI MAGAD
Ágyban fekve, széken ülve, hagyd súlytalanná válni magad, elme-nélkül.

13. LÉNYED EGÉSZÉVEL ÖSSZPONTOSÍTS EGY TÁRGYRA
Képzeld a páva farkának ötszínű köreit, mintha a te ötféle érzékelési módod lenne a határtalan térben. Ekkor engedd, hogy szépségük beléd olvadjon. Ezzel párhuzamosan képzelj, egy akármilyen pontot a térben vagy egy falon – míg a pont feloldódik. Majd a kívánságod a másra, valóra válik.

14. HELYEZD TUDATOSSÁGODAT GERINCOSZLOPOD KÖZEPÉBE
Helyezd teljes figyelmed az idegeidbe, finoman, mint egy szál lótusz, a gerincoszlopod közepébe, így alakulj át.

15. ZÁRD BE MINDEN NYILÁSÁT A FEJEDNEK
Miközben kezeiddel elzárod fejed hét nyílását, a szemeid között egy tér válik teljessé.

16. NYELJ EL MINDEN ÉRZÉST A SZÍVEDDEL
Mivel az érzéseket a szív nyeli el, törekedj a lótusz középpontjába.

17. NE VÁLOGASS, MARADJA A SZÍVEDBEN
Elme az elmenélküliség állapotában, maradj a középpontban – amíg.

18. NÉZZ EGY TÁRGYAT SZERETETTEL
Itt, a tárgy középpontjában, az áldás

központosítási meditációk

19. CSAK ÜLJ
A lábaid és kezeid kitámasztása nélkül ülj csak az alfeleden. Hirtelen, a központba kerülés.

20. TAPASZTALJ EGY MOZGÓ JÁRMŰVÖN
Mozgó jármű, ritmikus ringása közben - tapasztalj. Vagy álló járművön, miközben hagyod magad láthatatlan körökben lassan lengeni.

21. ÖSZPONTOSÍTS FÁJDALOMRA A TESTEDBEN
Szúrd át egy tűvel valamely részét nektárral-töltött formádnak, hatolj óvatosan a szúrásba és valósítsd meg a belső tisztaságot.

22. NEM AZONOSULVA SZEMLÉLD A MÚLTADAT
Hagyd a figyelmed egy olyan helyen, ahol valamely múltbeli eseményt látsz. Bár a formád elvész a jelen jellemzői között, átalakul.

stop meditációk

23. ÉREZZ EGY TÁRGYAT ÉS VÁLJ AZZÁ
Érezz egy tárgyat magad előtt. Érezd valamennyi másik tárgynak a hiányát, ennek is. Majd hagyd el a tárgy meglétének és hiányának érzését, eszmélj.

24. TUDATOSÍTS AZ ÉRZÉSEIDET
Ha egy érzés felmerül benned valaki ellen, vagy mellett, ne ruházd a kérdéses személyre, de maradj a központodban.

25. ÁLJMEG
Épp, amikor arra érzel késztetést, hogy tégy valamit, állj le.

26. NÉZZ SZEMBE BÁRMILYEN VÁGGYAL
Ha valamely vágy megjelenik benned, lásd meg. Majd hirtelen lépj ki belőle.

27. MERISTD KI ERŐDET MAJD ZUHANJ A FÖLDRE.
Kószálj kimerülésig, ekkor zuhanj a földre, légy teljes benne.

28. KÉPZELD, HOGY FOKZATOSAN ELVESZÍTED ÖSSZES ENERGIÁDAT
Képzeld, hogy fokozatosan megfosztanak (elveszik) erődtől, tudásodtól. Az elvesztés pillanatában - változás

29. LÉGY ODAADÓ
Az odaadás szabaddá tesz.

nézés meditációk

30. HUNYD BE A SZEMED ÉS ÁLLÍTSD MEG A MOZGÁSUKAT.
Hunyd be a szemed, lásd belső valódat részleteiben. Ekképen meglátod igaz természetedet.

31. NÉZZ EGY TÁRGYAT MINT TELJES EGÉSZET
Nézd az edényt a nélkül, hogy az oldalait vagy az anyagát látnád. Hamarosan tudatára ébredsz.

32. ELSŐ ALKALOM, HOGY LÁTSZ
Nézz úgy egy gyönyörűséges személyre vagy egy közönséges tárgyra, mintha ez lenne az első alkalom, hogy látsz.

33. NÉZZ A VÉGTELEN ÉGBE
Egyszerűen nézz a felhők mögé, a kék égre, a békesség.

34. NÉZZ PISLOGÁS NÉLKÜL
Hallgasd, míg a végső misztikus tanítás elhangzik. Szemeid legyenek mozdulatlanok, pislogás nélkül, egyszer csak válj teljesen szabaddá.

35. MEREVEN NÉZZ EGY MÉLY KÚTBA
Egy mély kút pereméről, nézz tartósan a mélységébe, míg – az elképzelhetetlenség/ csodálatosság.

36. FORDULJ EL TELJESEN
Nézz valamely tárgyra, majd lassan fordítsd el tekintetedet róla, aztán lassan fordítsd el róla gondolataidat, aztán…

hang meditációk

37. A HANGOKON ÉS SZAVAKON TÚL
Tudatosság, elsőre, mint betűk, majd kicsit cselezve, mint hangok, aztán még kifinomultabban, mint érzés, majd mindezeket elhagyva, légy szabad.

38. ÉREZD MAGAD A HANGOK KÖZEPÉBEN
Fürödj a hang közepében úgy, mint egy zúgó vízesés örök hangjában, vagy ujjaidat a füledbe dugva, halld a hangok hangját.

39. HALLAS EGY HANGOT ÉNEKELVE ÉS VÁLJ AZZÁ
Énekelj egy hangot, mint pl. az AUM, lassan. Ahogy a hang belép a „hanggal telítettségbe”, úgy lépsz be te is.

40. HALLGASD AZ ELHALLKULÓ HANGOT
Bármely kiejtett betű hangjának kezdetekor és fokozatos finomításakor, ébredj.

41. HALLGASS HÚROS HANGSZEREKET
Hallgass húros hangszereket, halld meg az összetett központi hangot, ekképp a mindenütt jelenvalóság.

42. HASZNÁLD A HANGOT MINT ÁTJÁRÓT AZ ÉRZÉSEIDHEZ
Hallass egy hangot hallhatóan, majd egyre kevésbé hallhatóan, ahogy az érzéseid beleolvadnak a csendesség harmóniájába.

43. FIGYELMEDET IRÁNYÍTSD A NYELVEDRE
Enyhén nyitott szájjal, tartsd figyelmed a nyelved közepén. Vagy, ahogy csendben belélegzel, érezd a HH hangot.

44. MÓDSZER ÉRZÉKENY FÜLŰEK SZÁMÁRA
Összpontosíts az „AUM” hangra anélkül, hogy az „A”-ra vagy „M”-re figyelnél.

45. HALKAN EJTS KI EGY „AH”-RA VÉGZŐDŐ SZÓT
Csendesen ejts ki egy „ah”-ra végződő szót. Majd a „HH”-nál, erőfeszítés mentesen, a spontaneitás.

46. ZÁRD LE FÜLEIDET ÉS VÉGBÉLNYILÁSODAT
Zárd le a füleidet nyomással és a végbélnyílásodat összehúzással, lépj a hangba.

47. HASZNÁLD NEVEDET MANTRAKÉNT
Lépj a neved hangjaiba, és e hangokon keresztül, valamennyi hangba.

meditációk a szexualitás kapcsán

48. NE KERESS MEGKÖNNYEBBÜLÉST A SZEXUÁLIS EGYESÜLÉSBEN
A szexuális egyesülés kezdetétől tartsd figyelmed, a benned lévő tűzön, így folytatva, kerüld a parazsat a végén.

49.REMEGÉS AZ EGYESÜLÉSBEN
Midőn egy ilyen ölelésben minden tagod falevélként remeg, add át magad a remegésnek.

50. IDÉZD FEL AZ ÖLELÉST
Pusztán az emlékezéssel, ölelés nélkül, létrejön az átalakulás.

51. MIKOR EMELKEDIK A BOLDOGSÁGOD –VÁLJ AZZÁ
Hagyd, hogy áthasson a boldogság, amelyet egy régóta nem látott baráttal való találkozás kelt.

52. EGYÉL, IGYÁL TUDATOSAN
Ha eszel vagy iszol, válj az étel vagy ital ízévé. Hagyd, hogy telítődj.

53. EMLÉKEZZ ÖNMAGADRA
Amikor énekelsz, szemlélődsz, ízlelsz, légy tudatában, hogy vagy és fedezd fel a halhatatlanságot.

54. ÉLD MEG A BETELJESÜLÉST
Bárhol találod a beteljesülést, bármely történésben, éld meg

55. LÉGY TUDATOS AZ ELALVÁS PILLANATÁRA
Elalváskor van egy pillanat - amikor még nem alszol, de a kifelé irányuló éberséged már lassan elenyészik -, egy pont, ahol a létezés feltárul.

56. GONDOLJ A KÖRÜLÖTED LÉVŐ VILÁGRA MINT ILLÚZIÓRA
Az illúziók megtévesztők, a színek határt szabnak, még az osztható is oszthatatlan.

57. LÉGY ÉRINTETLEN A VÁGYAIDTÓL
Még szélsőséges vágy esetén is, maradj érintetlen.

58. NÉZD A VILÁGOT MINT EGY SZÍNIELŐADÁST
Ez az úgynevezett világ szemfényvesztésként jelenik meg, mint egy képtár - így nézd, hogy boldog légy.

59. LÉGY A PÓLUSOK KÖZT KÖZÉPEN
Ne az élvezetre és ne is a fájdalomra irányítsd a figyelmed, hanem a kettő közé.

60. GYAKOROLD AZ ELFOGADÁST
Tárgyak és vágyak bennem is léteznek, mint másokban, így elfogadva, engedd átváltozni őket.

61. HULLÁMKÉNT FOGAD EL A LÉTEZÉST
Ahogy a víz szüli a hullámot, a láng a tűz által érkezik, az egyetemes hullám általunk érkezik.

62. HASZNÁLD AZ ELMÉT MINT EGY AJTÓT A MEDITÁCIÓHOZ
Bárhol – kalandozik az elméd „belül” vagy „kívül”, ez a valóságos hely, ez itt…

63. LÉGY TUDATOS A TAPASZTALÓRA
Amikor élénken éber vagy néhány sajátos érzet által, tartsd fenn az éberséget.

64. AZ ERŐTELJES BENYOMÁSOK KEZDETÉN LÉGY ÉBER
A tüsszentés kezdetén, a rémület alatt, az aggodalomban, egy tátongó szakadék felett, szárnyalva az elkeseredett harcban, hadakozásban, szélsőséges kíváncsiságban, az éhség kezdetén, az éhség végén, légy megzavarhatatlanul éber.

65. NE ÍTÉLJ
Mások tanításainak tisztasága számunkra nem az. A valóságban ne a tisztaság vagy tisztátalanság szerint ismerd a dolgokat.

66. TUDATOSÍTSD AZT, MI SOSEM VÁLTOZIK BENNED
Légy változatlanul ugyanaz egy barátnak, ahogy egy idegennek, becsületben és becstelenségben.

67. EMLÉKEZZ – MINDEN VÁLTOZIK
Ez a változás, a változás, a változás közege. A változás, változást emészt.

68. ENGEDD EL A REMÉNYT
Ahogy a tyúk óvja a csibéit, úgy óvd saját ismereteidet, saját tetteidet - a valóságban.

69. RABSÁG, SZABADSÁG – CSAK SZAVAK, HAGYD EL ŐKET
Valójában, mióta a leigázottság és a szabadság összefüggésben van egymással, ezek a szavak csak azok számára léteznek, kikben az univerzum rémületet keltett. Ez az univerzum az elme visszatükröződése. Ahogy az egy Napot a vízben többnek láthatod, úgy lásd a rabszolgaságot és a megszabadulást

fénymeditációk

70. KÉPZELJ FÉNYSUGARAT, MELY A GERICED MENTÉN EMELKEDIK FELFELÉ
Tekints úgy lényeged, mint fénysugarat, melyek központról központra halad felfelé a hátgerinc mentén, és így növekszik benned az élet-erő.

71. KÉPZELJ FELVILLANÓ FÉNYT, KÉT ENERGIAKÖZPONT KÖZÖTT
Vagy a közbülső helyeken érzékeld, mint felvillanó fényt.

72. ÉREZD AZ ÖRÖK LÉT JELENLÉTÉT
Érezd a kozmoszt, mint áttetsző, örök-létű jelenvalóságot.

73. VÁLJ FELHŐTLEN ÉGBOLTÁ
Nyáron, amikor az egész égboltot végtelenül tisztának látod, olvadj bele ebbe a tisztaságba.

74. ÉREZD A FEJEDBEN AZ EGÉSZ TERET
Lásd a teret úgy, mint amit már befogadtál a fejedben, a fényességben

75. EMLÉKEZZ ÖNMAGADRA MINT FÉNY
Ébren vagy, alszol, álmodsz - tudd hogy fény vagy.

sötétség meditációk

76. OLVADJ FEL A SÖTÉTSÉGBEN
Esős fekete éjjelen, lépj be ama feketeségbe a formák formájaként.

77. A BELSŐ SÖTÉTSÉGED MEGÉLÉSE
Amikor az éjszaka holdfényes és derűs, behunyt szemmel lásd a sötétséget magad előtt. Nyisd ki a szemed, és lásd a sötétséget. Így a hibák örökre eltűnnek.

78. FEJLESZD A TISZTA FIGYELMEDET
Bármikor, amikor a figyelmed kialszik, ebben a teljes pillanatban, tapasztalj.

képzelet meditációk

79. KONCENTRÁLJ A TŰZRE
Koncentrálj az alakodból fellobbanó tűzre a lábujjaktól fölfelé, míg a test porrá nem ég, de te megmaradsz.

80. KÉPZELD – HOGY AZ EGÉSZ VILÁGOT A TŰZ EMÉSZTI EL
Meditálj azon, amint a látszat-világ hamuvá ég, és válj létezővé az emberi lét felett.

81. MINDEN EGYESÜL A LÉTEZÉSÜNKBEN
Ahogy szubjektíven, a betűk szavakká folynak össze és a szavak mondatokká ~ ahogy, objektíven, a körök világokká válnak és a világok elvekké, találd meg ezeket az átváltozásokat a létezésünkben.

82. ÉREZZ, NE GONDOLKOZZ
Érezd - az én gondolatom, az én énségem, az én belső szerveim – ÉN.

83. HELYEZD FIGYELMEDET A KÖZTES ÁLLAPOTOKRA
A vágy és a megismerés hiányában, hogyan mondhatom, hogy én vagyok? Szemléld. Oldódj fel a szépségben. A vágy és a megismerés hiányában, hogyan mondhatom, hogy én vagyok?

84. TAPASZTALD A TESTED ÉS LÉNYED KÜLÖN ÁLLÓSÁGÁT
Dobd félre a testhez való ragaszkodást, tudatosítva, én vagyok mindenhol. Valaki, aki mindenhol van boldog.

85. GONDOLKOZZ A SEMMIRŐL
A Semmit gondolni – behatárolja saját határtalanságodat.

86. KÉPZELD AZ ELKÉPZELHETETLENT
Feltételezd, hogy szemlélsz valamit az érzékelés határain túl, a ragaszkodás határaim túl, a nemlétezés határain túl – ez vagy te.

87. KÉPZELD „ÉN VAGYOK”
Létezem. Ez az enyém. Ez ez. Oh Szeretett, még ennek a tudatában is behatárolhatatlan.

88. ISMERD MEG A MEGISMERŐT ÉS A MEGISMERNI VALÓT
Minden dolgot a megismerésen keresztül fogunk fel. Az önvaló a megismerésen keresztül fénylik a térben. Fogd fel a létezést, mint megismerést és tapasztalj.

89. EGYESÍTS MAGADBAN MINDENT
Óh, Szeretett, e pillanatban legyen az elme, a tudás, a lélegzet és a forma egyként benned.

90. FINOMAN ÉRINTSD MEG A SZEMEIDET
Egy tollpihe gyengédségével megérintve a szemgolyókat, a köztük lévő világosság megnyílik a szívben, és ott átitatja a világmindenséget.

91. TAPASZTALD AZ ÉTERI TESTED
Kedves Dévi, lépj az éteri jelenlétbe, s hatolj alakodon messze túl, felfelé és lefelé.

92. TUDATOSÍTSD A GONDOLATOK NÉLKÜLI PILLANATOKAT
Tedd az elme kacatjait kifejezhetetlen emelkedettségben, felülre, alulra és a szívedbe.

93. ENGEDD HOGY TESTED HATÁRTALN LEGYEN
Tekints pillanatnyi tested bármely területére, mint határtalan térre.

94. ÉREZD MAGAD TELÍTVE
Érezd a lényedet, csontokat, húst, vért telítve a kozmikus lényeggel.

meditációk csak nőknek

95. KONCENTRÁLJ A MELLEIDRE
Érezd, amint a teremtőképesség tiszta értékei átjárják kebleidet, és finom alakzatokba rendeződnek.

96. NÉZZ AVÉGTELEN TÉRBE
Időzz egy olyan helyen, mely határtalan tágas, fáktól, domboktól, épületektől mentes. Ennélfogva véget ér az elme feszültsége.

97. SZEMLÉLD A TERET MINT SAJÁT TESTEDET
Szemléld úgy a teret, mintha a te saját, gyönyörrel töltött tested lenne.

98. ÉREZD MEG A NYUGALMAT A SZIVEDBEN
Valamilyen könnyű testhelyzetben, fokozatosan itasd át lényed csendjével a két hónalj közötti területet.

99. ÁRADJ SZÉT
Érezd önmagad, amint áradsz minden irányban, távol és közel.

100. MARADJ ELKÜLÖNÜLVE
Az objektumok és szubjektumok értékelése ugyanaz egy megvilágosodott és egy nem megvilágosodott személy számára. Az előbbinek van egy nagyszerűsége: megmarad szubjektív létformájában, nem vész el a dolgokban.

101. HIGGY A MINDENHATÓSÁGODBAN
Higgy a mindentudóban, mindenhatóban, szétáradásban.

102. KÉPZELD A LELKED EGYSZERRE KINT ÉS BENT
Képzeld a lelket egyszerre benned és körülötted, mígnem a teljes világegyetemet betölti.

103. NE HARCOLJ A VÁGYAIDDAL
A megismerés vágyának kezdetétől teljes tudatossággal, tudd

104. AZ ÉRZÉKELÉS HATÁRAI
Oh Shakti, valamennyi különleges érzékelés behatárolt, mely eltűnik a mindenhatóságban

egységben mindennel, meditációk

105. TUDATOSÍTSD A LÉTEZÉS EGYSÉGÉT
A valóságban a formák nincsenek elhatárolódva. Az elhatárolatlanság az örökkévaló létezés és a te saját formád. Valamennyit érzékeld, mint ennek a tudatosságnak az eredményét.

106. VÁLJ MINDEN LÉTEZŐVÉ
Érezd minden személy tudatosságát, mint a te saját tudatosságod. Így, elhagyva az önmagadért való aggodalmaskodást, válj valamennyi létezővé.

107. TUDD, HOGY CSAK A TUDATOSSÁG LÉTEZIK
Ez a tudatosság úgy létezik, mint mindegyik létező, és semmi más nem létezik.

108. VÁLJ SAJÁT BELSŐ VEZETŐDDÉ
Ez a tudatosság a lelke az egymással törődésnek. Válj azzá.

meditációk az ürességről

109. TAPASZTALD MEG SAJÁT TESTED MINT ÜRESSÉGET
Képzeld, hogy befogadó részed egy üres szoba, melynek falai bőrből vannak ~ üres.

110. LÉGY JÁTÉKOS A TEVÉKENYSÉGEIDBEN
Játssz kedves. A mindenség egy üres kagyló, amelyben az elméd végtelenül csintalankodik.

111. A TUDÁSON ÉS NEMTUDÁSON TÚL
Kedvesem, meditálj a tudáson és nem tudáson, létezésen és nemléten. Aztán hagyd el mindkettőt, AZ ami lehetsz.

112. LÉPJ A TÉRBE.
Lépj a térbe, támasznélküliségbe, örökkévalóba, csendbe.

 

*************

 


OSHO MEDITÁCIÓS TECHNIKÁI

dinamikus

kundalini

gorishankar

mandala

nadabrahma

nataradzs

dzsiberis

 

• DINAMIKUS MEDITÁCIÓ

Elso rész: 10 perc

Lélegezz gyorsan ki-be az orrodon keresztül, mindig a kilégzésre koncentrálva. A légzés hatoljon mélyen a tüdodbe és mellkasod, minden belégzésnél alaposan táguljon ki. Lélegezz olyan eroteljesen, amennyire csak tudsz és ügyelj arra, hogy légzésed mindig nagyon mély legyen. Adj bele mindent, amennyire csak lehet, de vigyázz, hogy közben tested ne feszüljön meg, és hogy nyakad és vállad mindvégig laza maradjon. Addig folytasd a lézést, míg szinte szó szerint eggyé nem válsz vele. Engedd, hogy rendszertelenné, kaotikussá váljon, ami azt jelenti, hogy ne szabályosan, egyenletesen lélegezz. Ha egyszer az energiád megmozdult, elkezd áramolni benned. Engedj az energia-áramlásnak és használd arra, hogy még több energia aktivizálódjon. Mozgasd karjaidat és testedet szabadon, ezzel segítve az energia felemelkedését. Érezd, ahogy egyre több energia halmozódik föl benned. Az elso szakaszban ne engedd ki magadból az energiát és figyelj, hogy ne lassulj le.

Második rész: 10 perc

Kövesd a testet és engedd, hogy mindent szabadon kiadjon magából, ami csak benne van… Robbanj fel!… Hadd legyen, a test az úr. Dobj ki magadból mindent, aminek csak mennie kell. Engedj a totális orületnek… Énekelj, sikíts, nevess, kiabálj, ugrálj, rázkódj, táncolj, rugdalózz, dobáld magad. Ne tarts vissza semmit, az egész tested legyen mozgásban. Egy kis színjátszás az elején segíthet, hogy elinduljon a folyamat. Soha ne engedd, hogy az elméd beavatkozzon abba, ami történik. Ne feledd, akkor jó amit csinálsz, ha teljes mértékben a testeddé válsz.

Harmadik rész: 10 perc

Nyakad és vállad legyen laza és emeld fel karjaidat olyan magasra, amennyire csak tudod, anélkül, hogy könyököd megfeszülne. Felemelt karokkal ugrálj fel s le, a HÚ mantrát kiáltva közben. HÚ…HÚ…HÚ.; a hasad legmélyérol. Mindig, amikor földet érsz (a sarkad is érjen le a talajra!) engedd a hangokat mélyen a nemi központba hatolni. Adj bele mindent, tökéletesen merülj ki, ürülj ki.

Negyedik rész: 15 perc

STOP! Dermedj meg abban a pózban, amiben éppen vagy. Ne igazíts, ne mozdíts semmit a testeden. Bármi, egy köhögés, egy mozdulat tönkreteheti az energia-áramlást és az egész erofeszítés hiábavaló volt. Légy csak egy szemtanú, bármi történjék is veled.

Ötödik rész: 15 perc

Ünnepelj!… tánccal és zenével; engedj ki magadból mindent, ami csak benned van. Orizd meg a vitalitásodat és fogékonyságot az egész nap folyamán.

 

• KUNDALINI MEDITÁCIÓ

Elso rész: 15 perc

Légy laza és engedd az egész testet rázkódni, érezd, ahogy az energiák elindulnak felfelé a lábadból. Engedd mindenfelé légy te a rázkódás. A szemed lehet akár nyitva, akár csukva.

Második rész: 15 perc

Tánc… bármilyen, ami csak jólesik és engedd az egész testet úgy mozogni, ahogy az kívánja.

Harmadik rész: 15 perc

Hunyd be a szemed és légy mozdulatlan, ülve vagy állva… Bármi történik belül vagy kívül – csak figyeld.

Negyedik rész: 15 perc

Tartsd csukva a szemed, feküdj le és maradj mozdulatlan.

 

• GORISHANKAR MEDITÁCIÓ

Elso szakasz: 15 perc

Ülj csukott szemmel. Szívd be mélyen a levegot az orrodon át, hogy alaposan megtöltse a tüdodet. Tartsd vissza a lélegzetet, amilyen hosszan csak tudod, majd lélegezz ki finoman a szádon keresztül. Aztán tartsd a tüdodet üresen, ameddig csak lehet. Az elso szakaszban csináld ezt, folyamatosan.

Második szakasz: 15 perc

Térj vissza a normál légzéshez és gyengéd figyelemmel nézz egy gyertyalángot, vagy egy villogó kék fényt. Közben maradjon tested mozdulatlan.

Harmadik szakasz: 15 perc

Csukd be a szemed, állj fel és hagyd, hogy a tested laza és fogékony legyen. Így érezni fogod, amint az alig megfogható energiák az akaratodtól függetlenül mozgatják a testedet. Hagyd, hogy ez a Latihan megtörténjen. Ne te mozogj: hagyd történni a lágy és kecses mozdulatokat. Negyedig szakasz: 15 perc

Feküdj csukott szemmel csendben és mozdulatlanul.

Az elso három szakaszt kísérje ütemes dobolás és a háttérben lehetoleg szóljon valamilyen nyugtató zene. A dobolás üteme legyen a normál szívverés hétszeres, és ha lehet, a villogó fényforrás legyen egy szinkronban muködo stroboszkóp.

 

• MANDALA MEDITÁCIÓ

Elso rész: 15 perc

Nyitott szemmel fuss egyhelyben. Kezdd lassan, majd fokozatosan gyorsíts. Emelgesd a térded, amilyen magasra csak tudod. A mély és egyenletes légzés meg fogja mozdítani a belso energiát. Felejtsd el az elmét, felejtsd el a testet. Csak fuss.

Második rész: 15 perc

Ülj csukott szemmel, a szád legyen lazán nyitva. Körözz lassan csípobol, akár a szélben ringó nád. Érezd, ahogy a szél lenget ide-oda, elore-hátra, körbe-körbe. Ez a mozgás a köldöknél lévo központhoz tereli a felébredt energiákat.

Harmadik rész: 15 perc

Feküdj hanyatt nyitott szemmel, tartsd a fejed mozdulatlanul és forgasd a szemed az óramutató járásával egyezo irányban. Írj le széles köröket a tekinteteddel, mintha egy hatalmas óra másodpercmutatóját követnéd, de olyan gyorsan, ahogy csak tudod. Fontos, hogy a szád nyitva maradjon, és az állad legyen laza, a légzésed pedig lassú és egyenletes. Ettol összpontosult energiáid a harmadik szem köré gyulnek.

Negyedik rész: 15 perc

Hunyd be a szemed, és légy mozdulatlan.

 

• NADABRAHMA MEDITÁCIÓ

Elso rész: 30 perc

Ülj kényelmesen, csukott szemmel. Kezdj zümmögni csukott szájjal olyan hangosan, hogy az kívülrol is hallható legyen, és vibráljon az egész tested. Magad elé képzelhetsz egy nagy csövet, vagy egy üres üstöt, amint megtelik a zümmögés vibrációjával. Elérkezel majd egy ponthoz, amikor a zümmögésed magától folytatódik és te csak hallgatod. A légzés legyen természetes és változtatgathatod a hangmagasságot is. Finoman mozoghat a tested is, ha úgy kívánja.

Második rész: 15 perc

A második rész két hét és fél perces szakaszból áll. Az elso szakasz során mozgasd a kezeidet felfelé fordított tenyérrel, belülrol kifelé, körkörös irányban. A köldökbol kiindulva mindkét kéz elore mozog, majd kettéválva, balra illetve jobbra, két nagy kört írnak le egymás tükörképeként. Olyan lassan csináld, hogy elso látásra szinte mozdulatlannak tunjön. Érezd, ahogy az energia kiáramlik beloled az univerzum felé.

Hét és fél perc után fordítsd a tenyereidet lefelé és mozgasd a kezeidet az ellenkezo irányba. Most kezeid a köldököd felé haladnak, találkoznak, majd kettéválnak, jobbra és balra. Érezd, ahogy az energia beléd áramlik az univerzumból. Ahogy az elso részben, úgy itt is szabad finoman, lassan mozognia a többi testrészednek is, de természetesen ebben a szakaszban már csendben vagy.

Harmadik rész: 15 perc

Ülj vagy feküdj tökéletes csendben, mozdulatlanul.

 

• NATARADZS MEDITÁCIÓ

Elso szakasz: 40 perc zene

Táncolj csukott szemmel, mint egy megszállott. Engedd, hogy teljesen a tudatalattid irányítson. Ne kontrolláld a mozdulataidat, ne légy szemtanú, bármi is történik. Csak légy totálisan a táncban.

Második szakasz: 20 perc csend

Tartsd csukva a szemed, és azonnal feküdj le. Légy néma és mozdulatlan.

Harmadik szakasz: 5 perc zene

Táncolj, ünnepelj, örvendezz.

 

• ELME NÉLKÜLI MEDITÁCIÓ

Elso rész: Dzsiberis, vagyis tudatos orület

Állva vagy ülve, csukott szemmel kezdj értelmetlen, zagyva hangokat kiadni. Bármilyen hangot kiadhatsz, de csak számodra ismeretlen nyelvet használj. Engedj magadban mindent kifejezésre jutni. Dobálj ki magadból mindent, légy egy tudatos orült. Az elme szavakban gondolkozik; a Dzsiberis segít megszakítani ezt a folyamatos verbalizációt. Ebben a meditációban megszabadulhatsz a gondolataidtól, anélkül, hogy elnyomnád oket. Bármit csinálhatsz; énekelhetsz, sírhatsz, nevethetsz, sikíthatsz, motyoghatsz, beszélhetsz. Engedd a testedet mozogni, ahogy kívánja: ugrálj, vagy feküdj le, vagy járkálj, vagy ülj, vagy rugdalóddz, vagy bármi. Egy pillanatnyi szünetet se tarts. Ha hirtelen nem találsz hangokat, akkor csak azt mondogasd, hogy „la la la la…”, de ne maradj csöndben.

Ha másokkal együtt csinálod ezt a meditációt, akkor egyáltalán ne törodj azzal, hogy mások mit csinálnak. Csak azzal foglalkozz, ami benned történik. Használj szemkötot, ha az segít.

Második rész: Szemtanúság

A Dzsiberis után ülj tökéletesen mozdulatlanul és csendben. Légy laza és irányítsd minden energiádat befelé. Gondolataidat hátrahagyva engedd magad belezuhanni a mély csöndbe és békébe, lényed közepébe. Akár a földön, akár széken ülsz, a fejed és a hátad legyen egyenes, tested laza, szemeid tartsd csukva és lelegezz természetesen. Légy éber, légy teljesen a jelen pillanatban. Figyelj, mintha a hegyteton ülnél, szemléld a történéseket. Gondolataid próbálnak majd elore szaladni a jövobe, vagy hátra a múltba. Figyeld oket egy bizonyos távolságból – ne értékeld oket, ne ragadj le egyiknél sem. Csak maradj a jelenben és figyelj. Ez a tulajdonképpeni meditáció. Hogy mit figyelsz, az nem fontos, maga a figyelés a lényeg. De emlékezz, hogy semmivel ne azonosítsd magad, bármi is jelenik meg: gondolatok, érzések, testérzetek…

Harmadik rész: Hadd-menjen

A Dzsiberis rész arra való, hogy megszabadulj az aktív elmétol; a második rész arra való, hogy megszabadulj az inaktív elmétol; és a harmadik rész arra való, hogy belépj a transzcendentálisba. A Szemtanúság után dolj el, mint egy zsák; engedd hanyatt dolni a tested, erofeszítés és kontroll nélkül. Folytasd a figyelést és ismerd fel, hogy te sem az elme, sem a test nem vagy. Te egy ezektol független valami vagy.

Minél mélyebbre hatolsz önmagadban, annál közelebb kerülsz a központodhoz.